ایثار

شهادت هنر مردان خداست

ایثار

شهادت هنر مردان خداست

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۹۵، ۰۹:۵۹ - solmaz
    :(
پیوندها

چرا دستور رهبری نادیده گرفته می شود؟

سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۰۹ ق.ظ

چرا دستور رهبری نادیده گرفته می شود؟      

چالش فکت شیت برای دولت بنفش

در حالی که مقام رهبری در دیداری که به مناسبت میلاد حضرت زهرا با مداحان کشورمان داشتند از ضرورت توضیح آنچه در رابطه با مذاکرات هسته ای در حال وقوع است سخن گفته اند دولت روحانی از انتشار فک شیت خودداری می کند و دستور رهبری و درخواست اکثریت اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی میدان 72 در حالی که مقام رهبری در دیداری که به مناسبت میلاد حضرت زهرا با مداحان کشورمان داشتند از ضرورت توضیح آنچه در رابطه با مذاکرات هسته ای در حال وقوع است سخن گفته اند و 213 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در نامه ای از ضرورت انتشار گزارش برگ(فک شیت) لوزان خبر دادند ، دولت روحانی از انتشار آن خودداری می کند و دستور رهبری و درخواست اکثریت اتفاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفته است.

در همین رابطه،رهبر انقلاب در بیانات خود در دیدار با مداحان فرموده اند : ” به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم ”

بیانات صریح رهبری که در واقع ناشی از نگرانی ایجاد شده در رابطه با توافق مخفیانه و سانسور حقایق توسط دولت روحانی که همه تخم مرغ های خود را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی در سبد موافقت نامه هسته ای می بیند نشان می دهد.

213 نماینده مردم در  مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه ای خطاب به وزارت خارجه خواستار انتشار فک شیت از سوی وزارت خارجه شدند، در این بیانیه امده است: چنانچه مستحضرید وزارت امور خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود از مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 را به صورت فکت‌شیت یا گزاره‌برگ متتشر کرده است و سپس مقامات آمریکایی بر مبنای آن پیوسته مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند.

از آنجا که جز بیانیه مشترک، متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت‌های وزارت خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند کمکی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد، از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نماید.

در همین زمینه جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس خبر از وعده ظریف و صالحی برای انتشار فکت شیت ایرانی داد و گفت: ” مهمترین نکته‌ای که هم رئیس سازمان انرژی اتمی و هم وزیر امورخارجه در جلسه غیرعلنی امروز مجلس (۱۸ فروردین ۹۴) به آن اشاره داشتند این بود که ظرف روزهای آینده فک‌شیت ایران در مورد بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ توسط وزارت امور خارجه صادر خواهد شد و تمام دغدغه‌های ملت و نمایندگان در این فک‌شیت بیان می‌شود.

وی افزود: به نظر نمایندگان، صدور فک‌شیت وزارت امور خارجه ایران در بحث مذاکرات لوزان مهمترین مسئله‌ای است که باید منتظر باشیم تا طی روزهای آینده اتفاق بیفتد تا به ویژه مواردی که موجب نگرانی شدید شده، در این فک‌شیت اصلاح و منتشر شود. ”

با این حال محمد جواد ظریف با نادیده گرفتن این مطالبه مسئولان عالی نظام در مصاحبه با یورونیوز می گوید: « ایالات متحده، به دلایل داخلی خود، که البته حق و اختیار آن‌ها هم هست، یک فکت شیت تهیه کردند، که دقیقا آنچه مورد توافق قرار گرفت، نیست. بنابراین، بهترین راه برای همه ما، متوقف کردن جنگ بر سر این و ادامه مذاکره است، تا زمانی که توافق نهایی به دست آمد، آن توافق نهایی را در معرض دید عموم قرار دهیم . »

با وجود انتشار وعده های ظریف مبنی بر انتشار فک شیت و جزئیات مذاکره تا کنون دولت بنفش از انتشار ان خودداری نموده و در همین زمینه ظریف می گوید: ” ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم، تدوین مکتوب خلاصه ای از آنچه که گفته شده است نیز در دستور کار قرار دارد و ان شاء الله طبق صلاحدیدی که مقامات عالی نظام ببینند و با توجه به وضعیت مذاکرات حتما منویات مقام معظم رهبری را اجرا خواهیم کرد. ”

اما یک روز پس از این اظهار نظر، حسن روحانی از سخنان ظریف درباره مقام عالی رتبه مد نظر وی رمز گشایی کرده و در جمع علما و طلاب استان گیلان در این باره می‎گوید: ” همه قسمت‌های مذاکره را ‌به‌دلیل اینکه هنوز به پایان کار نرسیده‌ایم، نمی‌‌توان بیان کرد.‌ تاکتیک‌های مذاکره روش‌ها و مسائل بسیار پیچیده است. ”

در حالی دولت بنفش از انتشار محتوای مذاکرات و جزئدات ان خودداری می کند که بسیاری از صاحب نظران معتقدند که همانطور که در جریان توافق ژنو مخفی کاری صورت گرفت در جریان بیانیه لوزان نیز توافق مخفی صورت گرفته است، در همین زمینه سعید زیباکلام از اساتید دانشگاه و منتقد سیاست های هسته ای دولت روحانی می گوید: ” با یک توافق مخفی رو به رو هستیم، در فراز دیگر که در مورد گستره تحقیق و توسعه بحث میکند، می گوید «گستره و بازه زمانیِ توافق شده برای تحقیق و توسعه» در حالی که این بازه زمانی در متن موجود نیست و شاهد دیگری است برای وجود توافق نامه ای مخفی. ”

باید دید دولت بنفش که رئیس آن سابقه امضای قراداد سعد آباد را در دولت هشتم داشت و نتوانست با توافق ژنو گره گشایی در رابطه با تحریم ها بکند اخرین چرخ های صنعت هسته ای کشورمان را نیز از کار خواهد انداخت یا مجبور به انتشار حقایق در رابطه با مذاکرات هسته ای می شود.

قبل از درج دیدگاه خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • یاران دولت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی