ایثار

شهادت هنر مردان خداست

ایثار

شهادت هنر مردان خداست

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۹۵، ۰۹:۵۹ - solmaz
    :(
پیوندها

شهید دکتر کامران نجات اللهی استاد دانشگاهی که هنگام سخنرانی توسط رژیم پهلوی ترور شد ...

کامران نجات اللهی فرزند عبدالحسین، در سال ۱۳۳۳ در شهرستان بیجار گروس متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان شکیبا در سنندج و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران به پایان رساند. او تحصیلات عالی را ابتدا در دانشگاه علوم صنعت آغاز کرد و در رشته راه و ساختمان از این دانشگاه مدرک لیسانس گرفت و سپس در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پلی تکنیک به ادامه تحصیل پرداخت و به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته راه و ساختمان نائل آمد. او با پایان تحصیلات، به عضویت علمی دانشگاه پلی تکنیک درآمد و به تدریس پرداخت.

شهادت استاد نجات اللهی در تحصن اساتید دانشگاه

شهید نجات اللهی روز پنجم دی ماه سال ۵۷ یعنی ۴۷ روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سومین روز از تحصن صد‌ها تن از استادان دانشگاه تهران که در ساختمان مرکزی وزارت علوم در خیابان ویلا تحصن کرده بودند، به شهادت رسید. متحصنین با صدور بیانیه‌ای به محاصره نظامی دانشگاه‌ها و بستن آن‌ها بر روی دانشجویان، کارکنان و استادان و همچنین به سکوت مدیریت فرمایشی دانشگاه در مقابل رفتارهای ضد مردمی رژیم و همکاری با آن و اقدامات خشونت‌آمیز نسبت به استادان اعتراض کردند.

اساتید دانشگاه قصد داشتند حضور خود را تا بازگشایی کامل دانشگاه ادامه دهند که این اقدام خشم رژیم را بر انگیخت. از دیگر مطالبات تحصن کنندگان، تخلیه فوری محوطه‌های دانشگاه و اطراف آن‌ها از نیروهای نظامی، پلیس بود. تاثیرات گسترده این تحصن که با حمایت مردم نیز همراه بود موجب رسوایی بیشتر رژیم شد. شهید نجات اللهی در سومین روز از تحصن در وزارت آموزش عالی، هنگامی که در بالکن دانشگاه واقع در طبقه ششم حضور داشت از سوی فردی مود هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد. او پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

نحوه شهادت شهید نجات اللهی نشان از طراحی دقیق این جنایت از قبل داشت به این معنا که گلوله از یکی از ساختمان‌های دور‌تر از محل، توسط یک تیرانداز ماهر انجام گرفت. این در حالی است که تاثیر تجمعات استادان دانشگاه به اندازه‌ای برای رژیم زیاد بود که تنها راه پایان دادن به آن را در به شهادت رساندن شهید نجات اللهی دید اما با این اقدام هم تحصن پایان نیافت.
به نوشته نشریه ایرانشهر، دکتر نجات‌اللهی هنگامی که مشغول سخنرانی برای متحصنین در وزارت علوم بود، کشته شد. دولت اعلام کرد هنگامی که وی سرش را از پنجره بیرون آورده بود، تصادفاً مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما ایرانشهر ادعا کرد بنا به گزارش منابع موثق، وی از پنجره ساختمان روبه‌رویی مورد هدف گلوله قرار گرفته و سرهنگ شاه‌بیگی وی را با شلیک اسلحه کمری عمداً کشته است.
مراسم تشییعی که منجر به شهادت ۲۵۰ نفر شد
روز ششم دی ماه ۱۳۵۷، با حضور ده‌‏‌ها هزار نفر از جمله آیت‏ الله سید محمود طالقانی، پیکر شهید نجات‏اللهی تشییع شد اما این مراسم هم یکی از صحنه‏های خونین دوران انقلاب را رقم زد که با حمله مزدوران رژیم به شهادت بیش از ۲۵۰ نفر از مردم در میدان انقلاب تهران منجر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام خیابان «ویلا» تغییر یافته و خیابان «استاد نجات اللهی» نامیده شد.

خلاصه:
5دی سال57، استاد دکتر کامران نجات‌ اللهی هنگامی که مشغول سخنرانی برای دانشجویان و اساتید متحصن وزارت علوم در  بالکن طبقه ششم دانشگاه  
تهران بود ؛ توسط تیرانداز ماهر رژیم پهلوی به شهادت رسید.فردای آنروز ده ‏‌هاهزار نفر؛ پیکر شهید نجات‏ اللهی را در تهران تشییع کردند؛ اما رژیم پهلوی با حمله به این مراسم ؛ بیش از250نفر از مردم حاضر در میدان انقلاب تهران را  به شهادت رساند.پس از پیروزی انقلاب نام خیابان(ویلا)به استاد نجات اللهی تغییر یافت.

منبع:
http://rajanews.com/detail.asp?id=217061

بازنشر:
http://www.afsaran.ir/link/812789
http://mehrdadz.blogfa.com/post/708
http://hadinet.ir/view/post:8274345
http://sangariha.com/view/post:6641801/1421877458/
http://razesorkh.com/view/post:4865463

#شهید_دکتر_کامران_نجات_اللهی_استاد_دانشگاهی_دانشگاه
#که_هنگام_سخنرانی_توسط_رژیم_پهلوی_ترور_شد_وزارت_علوم
#خیانت_جنایات_جنایت_رژیم_منحوس_پهلوی_محمد_رضا_شاه
#خائن_خیانت_ملعون_دیکتاتوری_زور_اجبار_ظلم_دانشجو_زمان_طاغوت
#نظام_شاهنشاهی_پوچ_تخیلی_توهم_تیر_اندازی_حرفه_ای_شاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی