ایثار

شهادت هنر مردان خداست

ایثار

شهادت هنر مردان خداست

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۰ تیر ۹۵، ۰۹:۵۹ - solmaz
    :(
پیوندها
مقامات دولتی آمریکا دوباره دبه کردند:
پس از توافق موقت ژنو و سپس تفاهم نامه ی لوزان، کمترین انتظار ایران از کاخ سفید این بود که حداقل تحریم جدیدی به تحریم های پیشین خود اضافه نکند و حتی المقدور طبق مفاد توافق نامه ژنو، بخشی از تحریم های هواپیمایی ایران را لغو کند اما بدیهی است که این امر انتظاری نابجا بود. متاسفانه در روزهای اخیر شاهد این مسئله بوده ایم که امریکا هواپیماهای مستعملی را که ایران از فروشندگانی در عراق، سوریه، و امارات خریداری کرده است ممنوع الپرواز اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، در حالیکه  مسئولین دولتی و مقامات مذاکره کننده و همچنین حامیان آنها اصرار دارند که ساختار تحریم ها فروپاشیده است و می توان به ثبات تصمیمات مقامات کاخ سفید اعتماد داشت، متاسفانه شاهد امری  کاملا مغایر هستیم! هرچه به پایان ضرب الاجل توافق هسته ای نزدیک تر می شویم از  سویی امریکا رذالت های جدیدتری را به نمایش می گذارد که نشان از غیرقابل  اعتماد بودن این کشور است و از سویی دیگر، دولت و حامیانش چشمان خود را بیشتر بر روی بدعهدی های امریکا می بندند و متاسفانه  مقامات امریکایی با سوء استفاده از این مسئله و با علم به اینکه دولت یازدهم حیات  سیاسی خود را کاملا به رفع تحریم ها گره زده و دنبال توافق [شاید تحت هر شرایطی] است، هر از گاهی با شیطنتی جدید به تحقیر ملت ایران می پردازند!

در شرایطی که اگر ایران کوچکترین بدعهدی را مرتکب شود -به عنوان مثال یک فعالیت هسته ای در ابعاد کاملا غیرنظامی و صرفا تحقیقاتی را انجام دهد- امریکا طبق تهدید های پیشین خود توافق را برهم خواهد زد و تمام گزینه های آن به گفته ی خودشان روی میز خواهند بود، اما مسئولین دولت یازدهم در مقابل بدعهدی های امریکا چه واکنشی از خود نشان می دهند؟! آیا اصلا واکنشی نشان خواهند داد؟!

تحریم هواپیماهای جدیدا خریداری شده ی ماهان ایر

پس از توافق موقت ژنو و سپس تفاهم نامه ی لوزان، کمترین انتظار ایران از کاخ سفید این بود که حداقل تحریم جدیدی به تحریم های پیشین خود اضافه نکند و حتی المقدور طبق مفاد توافق نامه ژنو، بخشی از تحریم های هواپیمایی ایران را لغو کند اما بدیهی است که این امر انتظاری نابجا بود. متاسفانه در روزهای اخیر شاهد این مسئله بوده ایم که امریکا با خباثت ذاتی خود هواپیماهای مستعملی را که ایران از فروشندگانی در عراق، سوریه، و امارات خریداری کرده است ممنوع الپرواز اعلام کرده و سعی دارد پرواز آنان به نقاط دیگر دنیا را نیز ممنوع اعلام کند.

نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: ”در سایه ی هفته های نهایی مذاکرات هسته ای، ایران و امریکا به مناقشه ای جدید برخورد کرده اند. برخورد احتمالی این دو کشور این بار درخصوص خرید 9 عدد هواپیمای دست دوم ایرباس توسط خطوط هوایی ماهاین ایر ایران است.ماهان اخیرا هشت عدد هواپیمای A34o و یک عدد A321 خریداری کرده است اما چون این شرکت هواپیمایی پیشتر تحت تحریم های امریکا بوده است کاخ سفید تهدید کرده که از پرواز آنان جلوگیری به عمل خواهد آورد."

وزیر خزانه داری امریکا نیز اظهار داشت: ”این خرید نه تنها تخطی از محدودیت هایی است که کاخ سفید اعمال نموده بلکه خود این هواپیماها ممنوع الپرواز هستند. بدین معنی که به راحتی می توان آنها را از به پرواز درآمدن در فرودگاه های متحدین امریکا در هر نقطه ای از جهان منع کرد. این موضوع شامل کشورهایی نیز می شود که توافقات بین المللی هوایی با ایران امضاکرده اند ولی درصدد دور زدن تحریم ها هستند."

آمریکا حتی دو ایرلاین خارجی که در زمینه‌ی خرید این هواپیماها به ایران کمک کرده‌اند را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و اعلام کرده است با توجه به این‌که ورود این هواپیماها نقض تحریم‌ها علیه ایران به حساب می‌آید، اجازه پرواز را از آنها دریغ خواهد کرد.

سابقه ی تحریم ماهان ایر

فروردین ماه 1387 این خبر در جراید پیچید که: "وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد شرکت بریتانیایی بالی و شرکت اقماری آن، شرکت ارمنی بلو ایرویز را به علت آن که سه فروند هواپیمای ساخت آمریکا را از ایالات متحده خریداری کرده و در اختیار شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان قرار داده اند به مدت شش ماه از برخورداری از امتیازات تجاری دولت آمریکا محروم می کند".

همچنین در نیمه های سال 1390 و یک روز پس از آنکه مقامات قضایی آمریکا ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن متهم کردند، وزرات خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران در فهرست تحریمی خود قرار داده است.

واکنش ایران

علیرضا جهانگیریان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت هرچند بار دیگر بر لزوم طی شدن مراحل قانونی کار از سوی ایرلاین مربوطه برای دریافت مجوز‌های لازم تاکید می‌کنیم، اما در عین حال معتقدیم ایران باید خود را برای دیگر احتمالات نیز آماده کند. وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد تهدید‌های آمریکا مبنی بر مصادره هواپیماهای جدید ایران امکان عملیاتی‌شدن دارد؟ اظهار کرد: برمبنای حقوق بین‌الملل چنین امکانی وجود ندارد، اما باید به این موضوع توجه کنیم که تا چه حد حقوق بین‌الملل در صنعت هوایی جهان اجرا می‌شود و کدام کشور‌ها تلاش دارند زور خود را به دیگران نشان دهند.

اگرچه واکنش مسئولین ایرانی بسیار بجا و قابل تحسین است اما انتظار ملت ایران این است که این واکنش را از مقامات مذاکره کننده نیز ببیند و تاثیر آن را در مذاکرات مشاهده کند. نیویورک تایمز نیز معتقد است در صورت اینکه طرف ایرانی نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد ممکن است مذاکرات تحت تاثیر قرار گیرند. قاعدتا اگر مقامات مسئول عکس العملی نشان ندهند آب از آب تکان نخواهد خورد!!

  • یاران دولت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی