قرائت گزارش کمیسیون بودجه درباره برداشت غیرقانونی 1/4 میلیارد دلاری دولت
متن گزارش کمیسیون برنامه و بودجه
گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره برداشت 1/4 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی برخلاف مفاد بند 2-2 قانون بودجه سال 1392 کل کشور در اجرای ماده 236 آییننامه داخلی مجلس، در جلسه علنی صبح دیروز قرائت شد. متن کامل این گزارش که توسط غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد، بهشرح ذیل است:
در اجرای ماده 236 آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بهپیوست گزارش این کمیسیون در مورد برداشت 1/4 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت اقدام مقتضی ارسال میشود. براساس گزارش دیوان محاسبات بهعنوان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی بهاستناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مبلغ 1/4 میلیارد دلار مطالبات شرکت اول وابسته به یکی از وزارتخانهها از شرکت دوم را وصول شده تلقی و پس از جابهجایی با حسابهای قابل مصرف صندوق توسعه ملی نسبت به تسویه تکلیف بودجه موضوع بند 2-3 قانون بودجه سال 1392 اقدام کرد و شرکت اول نیز موظف شد بهمحض دریافت وجوه مزبور از شرکت دوم این وجوه را عیناً به حسابهای اعلامی بانک مرکزی انتقال دهد. این در حالی است که در حکم بند 2-3 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور وزارت نفت مکلف بوده کلیه دریافتهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سالهای قبل را پس از کسر بازپرداختهای بیع متقابل بهعنوان علیالحساب پرداختهای موضوع بند مذکور، بلافاصله از طریق حسابهای مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط در خزانهداری کل کشور واریز نماید. بنابراین مصوبه مذکور برداشت از حسابهای صندوق توسعه ملی تا زمان وصول مطالبات از شرکت دوم را تجویز نموده است و با توجه به اتمام سال مالی 1392 و عدم وصول مطالبات شرکت ملی نفت ایران (شرکت اول) از شرکت دوم، برداشت از حسابهای صندوق توسعه ملی مغایر با مفاد بند 2-2 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور مبنی بر «ممنوعیت استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی بهاستثنای مجوزهای صادره این قانون برای تأمین نیازهای بودجه کل کشور» میباشد. بهدنبال وصول پینوشت ریاست محترم مجلس مبنی بر بررسی و ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی، کمیسیون با دعوت از مسؤولین ذیربط رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار داد. مسؤولین ذیربط ضمن تأکید بر عدم مغایرت قانونی مصوبه مذکور، این اقدام را بهدلیل تنگناهای مالی ناشی از عدم امکان جابهجایی منابع ارزی ناشی از تحریمها و نیاز کشور بویژه طرحهای عمرانی به تزریق منابع عنوان نمودند. کمیسیون طی نامهای به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات، رعایت ترتیبات قانونی ماده 139 قانون بودجه سال 1392 از سوی مسؤولین امر از جمله ریاست محترم مجلس شورای اسلامی را استعلام نمود. دیوان محاسبات با اعلام عدم دریافت پاسخ از سوی مسؤولین ذیربط کماکان بر نظر خود مبنی بر مغایرت قانونی اقدام بانک مرکزی تأکید نمود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که بدواً اعتبار کسرشده از منابع صندوق توسعه را طبق سند حسابداری بهمیزان 4،105،419،136 دلار با نرخ تسعیر 24،801 ریال معادل ریالی 5/101،818 میلیارد ریال در 5 حساب نزد بانک مرکزی شامل ردیف درآمدی 210101، دو درصد عیدانه، 20 درصد سهم صندوق توسعه، 6درصد سهم فاینانس از محل صندوق توسعه و 5/14 درصد سهم شرکت ملی نفت ایران اعمال کرده بود، با ورود دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی اقدام به صدور سند اصلاحی نمود که مطابق آن برداشت از منابع ارزی بانک مرکزی جایگزین برداشت از منابع صندوق توسعه ملی گردید. از آنجایی که هیچگونه وجهی از بابت مطالبات شرکت اول از شرکت دوم به حسابهای بانک مرکزی واریز نشده مضافاً با توجه به نقدی بودن روش حسابداری خزانهداری کل کشور، در صورت واریز وجه مذکور توسط شرکت اول به حساب بانک مرکزی، ایراد قانونی مذکور در بند 2-3 رفع نشده و علاوه بر ابقای مغایرت با بند 2-2، اقدام بانک مرکزی با مصوبه ستاد تدابیر ویژه نیز غیرمرتبط شده است.
ناخنک زدن به صندوق توسعه ملی
نماینده تهران در مجلس هدف از تأسیس صندوق توسعه ملی را اشتغالزایی برای جوانان خواند و گفت: اگر به هر دلیلی به این صندوق ناخنک بزنیم، با یک اصل ملی و قطعی مخالفت کردهایم. احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 110 قانونی اساسی با اشاره به ماده الحاقی 26 در لایحه خروج از رکود، اظهار داشت: سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح دارد که منابع صندوق توسعه ملی صرفاً برای مصارف غیردولتی هزینه شود. وی افزود: دولت برای اینکه این مشکل را حل کند، یک صفت غیردولتی در لایحه آورده است، در حالی که تمام اعضای این مؤسسه دولتی بوده و در تبصره 4 نیز تصریح شده که اگر منحل شود مالک آن دولت است، پس قید «غیردولتی» آن را از حالت دولتی بودن خارج نمیکند.
توکلی با تأکید بر ممنوع بودن مصرف منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف دولتی گفت: تجربه مطالعات اقتصادی نشان داده است متوسط رشد بلندمدت کشورهایی که منابع نفتی و طبیعی دارند کمتر از نرخ رشد بلندمدت کشورهایی است که این منابع را ندارند. وی از این وضعیت با عنوان نکبت منابع نام برد و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به درستی و با دقت کافی، صندوق توسعه ملی را تأسیس کردند تا اثر نکبتزای منابع طبیعی را به رونق اقتصادی تبدیل کنند. نماینده تهران در مجلس هدف از تأسیس صندوق توسعه ملی را اشتغالزایی برای جوانان از طریق انتقال بخشی از درآمدهای نفتی و گازی به این صندوق با هدف سرمایهگذاری در بخشهای خصوصی و تعاونی عنوان کرد و یادآور شد: اگر به هر دلیلی به منابع صندوق توسعه ملی ناخنک بزنیم، با یک اصل ملی و قطعی مخالفت کردهایم و شورای نگهبان نیز قطعاً آن را رد خواهد کرد.
توصیه رهبری درباره سهم صندوق توسعه
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه دولت خدمت مقام معظم رهبری درباره سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی گفت: رهبری شخصا به من فرمودند نمایندگان با دولت مساعدت کنند که سهم ۲۰ درصدی صندوق تامین شود. به گزارش فارس، علی لاریجانی با بیان این مطلب در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مطابق برنامه باید هر سال 3 درصد به سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی اضافه شود، افزود: با احتساب این رقم سال آینده باید 12 درصد به این صندوق اختصاص یابد. وی ادامه داد: رهبری در این زمینه دستور دادند که ما در مجلس به آن توجه کردیم و شنیدم در مجلس نسبت به آن شبهه شده که آیا چنین چیزی طرح شده؟ بله! شده است. لاریجانی در ادامه گفت: قبلا هم دولت نامهای خدمت مقام معظم رهبری فرستاده بود و در آن درخواست کرده بود با توجه به شرایط کشور، سهم صندوق از درآمدهای نفتی حداقل 20 درصد باشد و رهبر معظم انقلاب که نمیخواستند به صورت کتبی به مجلس نامه دهند شخصا به من فرمودند نمایندگان با دولت مساعدت کنند که این امر رخ دهد. بنابراین ما باید با دولت همراهی کنیم و پایه را 20 درصد قرار دهیم تا هم نظر رهبری تامین و هم عدم تعادل بودجه جبران شود